- Alles
- Belevingswaardenonderzoek
- Communicatiestrategie
- Digitale participatie
- Draagvlakmeting
- Educatiestrategie
- Gebruikersonderzoek
- Inspiratiesessie
- Omgevingsanalyse
- Omgevingscommunicatie
- Omgevingsmanagement
- Ontwikkeling communicatiemiddelen
- Participatiestrategie
- Participatietraject
- Procesbegeleiding
- Productontwikkeling
- Stakeholderanalyse

Warmtevisie Woerden
Gemeente Woerden werkt dit jaar aan de Warmtevisie Woerden. In dit plan wordt opgeschreven welke manieren er zijn om energie te besparen en de mogelijkheden voor duurzame warmte-alternatieven. Bureau Stroom ondersteunt de gemeente in het gesprek met inwoners en ondernemers. Van interviews tot meedenkgroepen, een interactie-platform en communicatiecampagne.
Domeinen: enquête, communicatiestrategie, klimaatverandering, participatie, warmtetransitie

Omgevingsvisie Waalwijk
Gemeente Waalwijk werkt aan een nieuwe omgevingsvisie, net zoals veel andere gemeenten in Nederland. Bureau Stroom organiseerde diepte-interviews met belangrijke betrokkenen en we verspreidden een online enquête onder inwoners. Ons doel was zoveel mogelijk input ophalen uit de samenleving over het onderwerp gezondheid en de fysieke leefomgeving.
Domeinen: gebiedsontwikkeling, enquête, diepte-interviews, omgevingsvisie, participatie

EnergieGenie Next
EnergieGenie Next is de website voor jongeren over klimaatverandering en de energietransitie. Bureau Stroom ontwikkelde de website in opdracht van Vattenfall. De website is in het onderwijs getoetst en staat boordevol artikelen, filmpjes en lesopdrachten. Maar ook quizzen, een JobSwipe en challenges. Het doel: op een makkelijke manier uitleggen wat er aan de hand is en wat jongeren zelf kunnen doen.
Domeinen: communicatiestrategie, energietransitie, educatie, klimaatverandering, website-ontwikkeling.

Watereducatie Rijn en IJssel
Het waterschap zorgt voor het water om ons heen. Veilig, schoon, niet te droog en niet te nat. Iedere inwoner speelt hierin een belangrijke rol. Waterschap Rijn en IJssel wilt met educatie waterbewust gedrag stimuleren. Maar hoe pak je dat aan? Samen ontwikkelden we een educatiestrategie. In inspiratiesessies vertaalden we alle doelen en middelen naar een concreet plan.
Domeinen: educatiestrategie, desk research, diepte-interviews, inspiratiesessies, klimaatadaptatie

Marketing EnergieGenie
In 2020 lanceerden we het nieuwste educatie platform over klimaatverandering en energie. Dit platform is speciaal voor jongeren en docenten van het voortgezet onderwijs. Bureau Stroom schreef artikelen voor vakbladen, maakten advertenties. We brachten het platform onder de aandacht en toetsten het in het onderwijs. Met diepte-interviews en een gebruikersonderzoek onder jongeren.
Domeinen: contentmarketing, diepte-interviews, energietransitie, gebruikersonderzoek, website-ontwikkeling

Duurzame energie Waalwijk
Veel gemeenten zetten stappen om duurzame energie op te wekken. De gemeente Waalwijk ontwikkelde een kadernota over de mogelijkheden voor grootschalige duurzame energie. In 2020 organiseerde Bureau Stroom activiteiten om dit plan onder de aandacht te brengen en het gesprek erover te starten. De opgehaalde ideeën zijn in de kadernota verwerkt.
Domeinen: bewonersparticipatie, communicatiemiddelen, energietransitie, klimaatverandering, online enquête

Stakeholderanalyse in Best
Bij een mogelijke transformatie van het stationsgebied in Best zijn veel partijen betrokken. Bureau Stroom heeft een stakeholderonderzoek uitgevoerd en daarvoor gesproken met alle grond- en/of vastgoedeigenaren in het stationsgebied. De gesprekken gaven veel inzicht in de visie op de toekomst. Op basis daarvan hebben we een participatieadvies voor een vervolgtraject opgesteld.
Domeinen: gebiedsontwikkeling, diepte-interviews, krachtenveldanalyse, participatieadvies, stakeholderanalyse

Communicatie Waterketen
Het klimaat verandert waardoor Nederland meer te maken krijgt met wateroverlast en watertekort. Bureau Stroom ondersteunde 11 gemeenten en 2 waterschappen om het waterbewustzijn van inwoners te vergroten en actie te ondernemen. Denk aan communicatieadvies, onderzoeken over het effect van watercommunicatie en communicatiemiddelen voor diverse media.
Domeinen: communicatiemiddelen, educatiestrategie, klimaatadaptatie, procesbegeleiding, waterketen

Communicatiestrategie Lumiguide
LumiGuide ontwikkelt slimme fietsdetectie- en verwijssystemen. Ze wilden onderzoeken hoe zij hun diensten het beste kunnen promoten. Bureau Stroom organiseerde inputmomenten, waaronder interviews en inspiratiesessies. Op basis van alle input hebben we een communicatiestrategie geformuleerd. Denk aan: bedrijf- en communicatiedoelstellingen en een planning.
Domeinen: communicatiestrategie, diepte-interviews, inspiratiesessie, strategievorming

Participatiedoorkijk Sumatraplantsoen
Gemeente Amsterdam wilde samen met alle direct omwonenden het Sumatraplantsoen in de Indische Buurt in Amsterdam-Oost opnieuw inrichten. Bureau Stroom schreef een ‘doorkijk’ voor buurtgerichte participatie. We voerden een quick scan uit en hebben op basis van de resultaten succesfactoren geïdentificeerd. In de aanpak stonden inclusiviteit en duurzaam eigenaarschap centraal.
Domeinen: bewonersparticipatie, gebiedsontwikkeling, openbare ruimte participatiestrategie, quick scan

Dijkversterking Meanderende Maas
Het doel van Meanderende Maas is de dijk tussen Ravenstein en Lith te versterken en de Maas meer ruimte te geven. Bureau Stroom voerde eerder een belevingswaardeonderzoek uit voor dit project. Daarna ondersteunden wij samen met Witteveen+Bos het participatietraject. Denk aan bijeenkomsten organiseren voor bewoners, tafelgesprekken leiden en procesevaluaties.
Domeinen: bewonersparticipatie, gebieds-ontwikkeling, procesbegeleiding, procesevaluatie, waterveiligheid

Participatietraject Gaasperplas
Gaasperplas is een recreatiegebied in Amsterdam met jaarlijks miljoenen bezoekers. De gemeente wilde samen met zoveel mogelijk stakeholders het park herinrichten. Het doel: een breed gedragen ontwerp. In opdracht van de gemeente leidde Bureau het participatieproces rond de herinrichting. We ontwikkelden de participatiestrategie en begeleidden alle bijeenkomsten.
Domeinen: bewonersparticipatie, online enquête, belevingswaardeonderzoek, gebiedsontwikkeling

Belevingswaardenonderzoek (BWO) Ravenstein-Lith
Het doel van het onderzoek was de wensen en zorgen van de omgeving in kaart te brengen omtrent de dijkversterking Ravenstein-Lith. Voor het onderzoek spraken we veel stakeholders, waaronder inwoners, grondeigenaren, ondernemers en jongeren. Uiteenlopende thema’s zijn in beeld gebracht: gebiedskenmerken, cultuurhistorie, het hoogwaterbewustzijn, verbondenheid en identiteit. Bekijk het eindresultaat hier.
Domeinen: belevingswaardenonderzoek, diepte-interviews, enquête, gebiedsontwikkeling, klimaatadaptatie

Participatietraject Wolferen-Sprok
Waterschap Rivierenland startte in 2016 met het dijkversterkingsproject Wolferen/Sprok. Bureau Stroom voerde eerder een onderzoek uit voor dit project waarvoor belevingswaarden onderzochten. Daarna ondersteunden we het waterschap op het gebied van participatie en communicatie. Wij ontwikkelden een plan en voerden het uit waarbij we veel in gesprek waren met belanghebbenden en andere stakeholders.
Domeinen: bewonersparticipatie, belevingswaardeonderzoek, omgevingsmanagement, procesbegeleiding, waterveiligheid

Werkgelegenheidsproject Step2Save
Step2Save is een sociaal werkgelegenheidsproject waarbij werkzoekenden worden opgeleid tot energieadviseur. Met hun opgedane kennis geven zij inwoners energiesadvies. Het doel: verminderen van CO2-uitstoot, vergroten van werkgelegenheid en armoedebestrijding met educatie. Bureau Stroom ontwikkelde de communicatiestrategie, communicatiemiddelen en een monitoringssysteem. Jaarlijks updaten we de producten.
Domeinen: publiekscampagne, communicatiemiddelen, communicatiestrategie, educatie, klimaatverandering, monitoring

Nijmeegse Ommetjes
Bureau Stroom actualiseerde eind 2016 de Nijmeegse Ommetjes. Een aantal jaar eerder ontwikkelden we de wandelingen door de wijken van Nijmegen. Dit deden we samen met Nijmegenaren die tekst en beeld aanleverden. De Nijmeegse Ommetjes omvatten meer dan 25 wandelingen van 3 à 4 kilometer. De Ommetjes hebben we inmiddels overgedragen aan de gemeente. Lees ook het artikel: Ode aan de Ommetjes.
Domeinen: bewonersparticipatie, productontwikkeling

BWO Wolferen-Sprok
Waterschap Rivierenland wilde inventariseren hoe de dijk tussen Wolferen en Sprok versterkt kon worden om ook in de toekomst droge voeten te houden. Wij voerden een BWO uit om in beeld te brengen wat dijkgebruikers hierbij belangrijk vinden. Samen met Witteveen+Bos hebben we ons kantoor opgezet midden in het gebied en mensen actief betrokken om hun foto’s, herinneringen en bijzondere ervaringen op de dijk te delen.
Domeinen: belevingswaardenonderzoek, diepte-interviews, enquête, gebiedsontwikkeling, klimaatadaptatie